مقالات

دولوپر دستگاه کپی و کاربرد های آن

دولوپر دستگاه کپی و کاربرد های آن

دولوپر دستگاه کپی و کاربرد های آن

پودر دولوپر Developer Powder یکی از مواد مصرفی دستگاه کپی است ولی برخلاف تصوری که در بین افراد وجود دارد این پودر در دستگاه کپی مصرف و تمام نمی شود بلکه خاصیت خود را بعد از گذشت زمان از دست می دهد که در این زمان باید تعویض شود. در ادامه این مقاله به توضیح  عملکرد دولوپر دستگاه کپی و کاربرد های آن می پردازیم.

چگونگی عملکرد دولوپر

دولوپر که با نام پودر سنگین نیز شناخته می شود. وظیفه انتقال تونر بر روی سطح درام را انجام می دهد، در این فرآیند ابتدا تونر و دولوپر مخلوط شده و درون مخزن ریخته می شوند.

هنگامی که زمان تعویض دولوپر فرا می رسد باید از بهترین محصولات موجود در بازار استفاده کنید چرا که کیفیت دولوپر تاثیر مستقیمی در کیفیت چاپ دارد. یکی از مشکلاتی که عمدتا بر اساس پایین بودن کیفیت دولوپر رخ می دهد این است که مصرف تونر به شدت بالا می رود و عوارض دیگری مانند ریزش پودر تونر را در پی خواهد داشت.

مخزن دولوپر در بالای مخزن تونر قرار دارد. پودر دلوپر با توجه به قابلیت مغناطیسی خود با تونر مخلوط می شود. صفحه درام نیز از همین قابلیت برخوردار است. مخلوط پودر دولوپر و تونر به سطح درام می چسبد. در مرحله بعد بار ایجاد شده توسط دستگاه خنثی می شود، بنابراین تونر و دولوپر از هم جدا شده، دولوپر به تانک دلوپر باز مب گرددو تونر روی درام چاپ شده است.

مهم ترین نکته در نگهداری دولوپر یا پودر سنگین دستگاه کپی محل و شرایط نگهداری آن است. این پودر باید در محیط خشک نگهداری شود چون رطویت باعث بهم چسبیدن دانه های ریز دولوپر یا به اصطلاح کلوخ شدنن آن می شود و  آن را غیر قابل استفاده می شود.

زمان تعویض دولوپر چه زمانی است؟

دستگاه کپی بر روی پنل خود دارای یک چراغ به شل خورشید است که هنگامی که این چراغ روشن می شود زمانی است که کاربر متوجه می شود زمان تعویض دولوپر ففرا رسیده و باید با تکنسین خود تماس بگیرد. از دیگر راه های فهمیدن زمان تعویض دولوپر مادامی است که چاپ بر روی کاغذ کمرنگ است، اما این نشانه می تواند بابت کم شدن و یا تمام شدن پودر تونر درون کارتریج نیز باشد. در این حال ابندا باید کارتریج دستگاه شارژ یا تعویض شود. بعد از این مرجله اگر مجددا چاپ کمرنگ بود می توان به از کار افتادن دولوپر شک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *