مقالات

پرینتر جوهر افشان در مقابل لیزری، کدام یک مناسب تر است؟

پرینتر جوهر افشان در مقابل لیزری، کدام یک مناسب تر است؟

پرینتر جوهر افشان در مقابل لیزری، کدام یک مناسب تر است؟

اگر واقعا می پرسید چه نوع چاپگری باید تهیه کرد تا بتوان بیشترین بهره وری از آن را داشت و می دانید که معمولا ترکیبی از اسناد رنگی و تک رنگ را چاپ می کنید، توضیه می کنم یک  چاپگر لیزری رنگی مقرون به صرفه تهیه کنید. پرینتر های لیزری نسبت به پرینتر های جوهرافشان مقرون به صرفه هستند. پرینتر های لیزری از کارتریج های تونر استفاده می کنند که هزاران صفحه را چاپ می کنند، بنابراین نیازی نیست به این زودی نگران تعویض آن باشید. کارتریج های لیزری حاوی پودر تونر هستند، بنابراین لازم نیست نگران خشک شدن جوهر یا مسدود شدن آن باشید.

برای تصمیم گیری خرید پرینتر لیزری یا جوهرافشان فاکتور های زیادی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی این فاکتور ها بپردازیم.

همان طور که قبل تر هم گفتیم تفاوت عمده بین چاپگر های جوهرافشان و لیزری این است که چاپگر جوهرافشان از جوهر استفاده می کند، برای چاپ با حجم کم مناسب است و انتخاب سنتی کاربران خانگی است، در حالی که چاپگر لیزری از تونر استفاده می کند، برای چاپ با حجم بالا ایده آل است و برای مصارف خانگی اقتصادی تر است. این که شما به دستگاه جوهرافشان نیاز دارید یا لیزری بستگی به نوع چاپ، تعداد دفعات چاپ و میزان بودجه شما دارد.

چاپگر جوهرافشان چیست؟

چاپگر های جوهرافشان ماشین هایی هستند که قطرات میکروسکوپی جوهر را روی کاغذ می پاشند. چاپگر های جوهرافشان معمولا ارزان تر و کوچکتر هستند و می توانند هم برای چاپ اسناد متنی و هم برای چاپ تصاویر رنگی با کیفیت بالا به ویژه عکس ها استفاده می شوند. اما مراقب چاپگر های جوهرافشان ارزان قیمت باشید زیرا بعدا هزینه زیادی برای شما به همراه خود داشت.

پرینتر لیزری چیست؟

پرینتر های لیزری ماشین هایی هستند که پودر تونر را روی کاغذ ذوب می کنند تا یک چاپ ایجاد شود. پرینتر های لیزری گران تر از چاپگر های جوهرافشان هستند و از کارتریج تونر های گران تری استفاده می کنند، اما در دراز مدت با هزینه کلی پایین تر برای هر صفحه و سرعت چاپ سریع تر، گزینه اقتصادی تری هستند.

بیایید نگاهی دقیق تر به نقاط قوت و ضعف چاپگر های لیزری و جوهرافشان بیندازیم تا بتوانید خرید بعدی خود را با اطمینان انجام دهید.

برای چه کاری از چاپگر استفاده خواهید کرد؟

اگر به دنبال چاپگر خانگی برای چاپ گاه به گاه هستید، اکثر مردم به شما توصیه می کنند که یک چاپگر جوهرافشان تهیه کنید. با این حال یک شکایت رایج در مورد چاپگر های جوهرافشان این است که اگر اغلب از آن استفاده نکنید، جوهر خشک می شود. با این اوصاف، اگر بودجه لازم را برای آن دارید، اکیدا پیشنهاد می کنم به جای آن یک چاپگر لیزری خشک نمی شود.

اما اگر حجم کمی از اسناد را چاپ می کنیدو به طور مرتب به تصاویر رنگی با وضوح بالا نیاز دارید، چاپگر های جوهرافشان کار را انجام خواهد داد. چاپگر های لیزری دوام بیشتری دارند  می توانند مقادیر زیادی از اسناد تک رنگ و رنگی را مرتبا چاپ کنند.

چاپگر تک رنگ چیست؟

چاپگر تک رنگ چاپگری است که فقط سیاه و سفید چاپ می کند. چاپگر های تک رنگ فقط به یک کارتریج چاپگر مشکی برای چاپ نیاز دارند. اگر چه چاپگر ها در ابتدا برای استفاده در دفتر ساخته شده بودند، اما اکنون به دلایل اقتصادی به عنوان یک چاپگر خانگی محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

مقایسه وضوح چاپ

وضوح با DPI  اندازه گیری می شود که مخفف “نقطه در اینچ” است. هر چه تعداد نقاط در یک اینچ کاغذ بیشتر باشد، نتیجه واضح تر است. برای ایجاد اسناد با وضوح بالا فقط به چاپگری با وضوح 600 نقطه در اینچ (DPI)  و برای چاپ تصاویر رنگی خوب به 1200 نقطه در اینچ نیاز دارید. اگر چه گفته می شود هر چه DPI بالتر باشد، جزئیات در یک تصویر چاپ شده واضح تر خواهد بود اما به سختی می توانید تفاوت را بعد از 1200dpi مشاهده کنید هنگامی که به مشخضات چاپگر نگاه می کنید خواهید دید که وضوح چاپ همیشه مجموعه ای از دو عدد مانند 1200*4800 dpi است. این بدان معناست که حداکثر وضوح آن چاپگر 4800 ضربدر 1200 نقطه در اینچ است.

اکثر چاپگر های جوهرافشان در حال حاضر حداکثر حدود 5000 نقطه در اینچ دارند.

اکثر چاپگر های لیزری وضوح چاپ حداکثر 600*2400 dpi دارند.

سرعت چاپ

چاپگر های لیزری برای پاسخگویی به نیاز های یک محل کار ساخته شده اند، بنابراین طوری طراحی شده اند که سریعتر چاپ شوند ( بین 15 تا 100 صفحه در دقیقه یا ppm  ) در حالی که چاپگر های جوهرافشان 16 دقیقه چاپ می کنند. کارتریج های پرینتر لیزری که به عنوان کارتریج تونر نیز شناخته می شوند، می توانند صفحات بیشتری را نسبت به هر کارتریج جوهرافشان چاپ کنند، بنابراین معمولا گران تر هستند. با این وجود با چاپگر لیزری در هر صفحه کمتر هزینه می کنید.

در نهایت اگر به عکس های با کیفیت نیاز دارید، یک چاپگر جوهرافشان عکس تهیه کنید اما اگر نیاز به چاپ تصاویر رنگی با کیفیت متوسط دارید که به عمق رنگ و محدوده رنگی نیاز ندارید، پرینتر لیزری تهیه کنید.

تلفن های مشاوره، پشتیبانی و فروش پویا شارپ : 88836703

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *